Sokatok tudhatják hogy jó pár éve már a kulturálódási köreimbe tartozik már különböző koncertekre eljárkálni. Nem vagyok akkora zenei diszkográfológus (van ilyen szó?) mint mondjuk BenyoBoy vagy DaN, de ami tetszik, vagy akiket ismerek valamennyire és elérhető közelségben lép fel éppen élő koncerttel, akkor arra nagyon szívesen elmegyek, nagyritkán egyedül is ha olyan volumenű a fellépő a szememben.
Voltál már Volt-on?
Volt Fesztiválokkal már volt ismeretségem korábban. Ez egyben összefog fonódni egy bizonyos fellépővel való rajongásommal is ez a cikk, akikről egy rövid tömör áttekintést is írok a cikken belül majd. Nem akarok történelem órát tartani a Volt Fesztiválokról, de annyit kell tudni hogy már huszonpár megszervezik Sopron Lővér kempingjénél minden évben (kivéve 2020-21 közt, ugyebár a COVID-19 miatt), egy erdő melletti dimbesdombos tisztás területen, ahol nagyon jó hangulat szokott lenni, egy kifejezetten jó fesztiválhelyszínről beszélünk, szóval nem fenyeget minket a rendkívül hírhedt Woodstock '99-es fesztiválhoz hasonló nulla árnyék, maximális aszfalt féle kínzókúra. Ja igen, lent az idő vagy 5-10 fokkal kevesebb volt, és nagyon kellemetes szellő volt, felhővel, a legjobb ami fesztiválon lehet. Harmadjára is kifogtam ugyanezt az időt, úgyhogy remélem ez a streak folytatódni fog majd...
Életkép.
Itt látható hogy a két színpad mennyire közel volt egymáshoz...
Ahol egy húron Pendülünk Mindennek megvan az oka, így ennek a 2017-es első Volt Fesztiválon történő részvételnek is. Aki picit ismer, az tudja hogy szeretem a drum and bass műfajt, azon belül is az egyik leghíresebb előadót, a Pendulum nevű formációt. 2003-ban alakult Ausztrál trió Rob Swire-ből, Gareth McGrillen-ből és Paul Harding-ból állt, egy kifejezetten igényes és jövőbe mutató drum and bass bangerekkel üdvözítő előadóként a 2000-es évek elején instant belopta magát a köztudatba, és sikerült a drum and bass műfajt ismertebb, populárisabb irányba elterelnie. A 2005-ös Hold Your Colour című albummal lett meg az első instant sikere a csapatnak, többszázezer elkelt CD bizonyította hogy nagy jövő áll a csapat előtt, már csak az album címadó dal, a Tarantula, a Slam, és gyakorlatilag a korongon szereplő összes dal egy igazi közönség kedvenc lemezzé emelte a Pendulum-ot. Ezután a lemez után még jött két album, ezekkel egy időben élőzenekaros felállássá átkonvertálódott banda (DJ Set-ek mellett) bejárta a világot, Magyarországon is szépszámú rajongót szerezve. A 2010-es évek végén a csapatot különböző autósjátékok OST-iből ismertem meg, aztán amikor elkezdtem tudatosan hallgatni őket, akkor nagyon durván szerelembe estem a munkásságukkal. Konkrétan miattuk csináltam Discord-ot, hogy egy akkor aktív nem hivatalos rajongói szerverre felcsatlakozzak, megvettem egy rakat lemezüket vinyl-en és CD-n, van tőlük pólóm, hoodie-m is, szóval igen, rajongó vagyok én is. Emiatt is mentem le 2017-ben megnézni őket, ugyanis 6 év kihagyást követően ismét élőzenekaros turnéval bulizott a világ körül a csapat, mindenképpen látni akartam őket. Ennél jobban nem akarok belemenni hogy kik ők, mert túlzottan sokat tudnék róluk irkálni.
A 2017-es Volt Fesztivál Ezen a napon ugyebár a Pendulum Live felállása mellett több érdekesebb előadó is szerepelt, első fesztiválozóként még nem igazán fogott meg az hogy más koncertek is érdekeljenek, de azért valamennyire készültem. Itt láttam először a kezdetekben metalcore albumaival ismertté vált angol Enter Shikari-t (akiket azóta Chewie kollegával az A38 hajón is láttam), a kezdetekben pop punk bandaként elindult Paramore-t, akik a Pendulum Live előtt léptek fel. Valami már akkor is feltűnt nekem. A Volt hangosítása, egyszerűen: trágya. Valami olyan megveszekedett basszusfetisiszta állat az aki a technikáért főképpen felelős, hogy komolyan, bezárnám egy kupolába ahol 0-24 egy bizonyos kilohertz számon megy több különböző basszus zajszint variálása, persze gyomorrengető szinten.
(Enter Shikari koncerten Rou Reynolds gityózik a közönség fölött. Forrás: kisalfold.hu)
A jó Magyar fesztiválozó berúgva moshpitezik, meg megy a basszus, az biztos nagyon jó neki, de engem a zene érdekel. Nem az hogy kirázza a belemet meg kiszúrja a dobhártyámat a zaj. Ezután döntöttem úgy hogy beruházok egy Alpine márkájú earplug-ra, ami kifejezetten koncertekre lett kitalálva. Nem a reklám helye, de ha megszeretné az ember óvni a hallását, és szeretné jobban is hallani az élőzenekaros koncerteket, akkor egy ilyenre érdemes beruházni! Na de visszatérve, borzalmas basszus volt, főleg a Pendulum alatt, ha nem ismerném a munkásságukat kívülről belülről, nem hallottam volna ki a szinti témákat, az énekeket, a gitárt, semmit se. Nagy tanulság volt ez, de összességében baromira élveztem és vártam hogy visszamehessek majd Sopronba. Fontos hozzátenni hogy én mindhárom cikkben szereplő Volt fesztiválon 1 napokra mentem le, a fesztivál napján Intercity vonattal le, másnap a legelső vonattal haza, szerintem kibírható egyszer az évben, vonaton meg lehet pihenni. Úgyhogy határozottan pozitív volt az első Volt élményem. A Pendulum Live után pedig az Audio és Ed Rush alkotta Killbox duó adott egy szutykolós padlónyaló szettet (neurofunk drum and bass volt), ám mivel Ed Rush lebetegedett, így csak Audio állt színpadra.
2019-es Volt Fesztivál. 2019-ben egy akkoriban szorosabb ismerettséget tartó cimborámmal döntöttünk úgy hogy 1 napra lenézünk, mégpedig arra a napra amikor 3 egészen jó USA-i húzónév lépett fel: Papa Roach, Cypress Hill és a Slipknot. Nekem kifejezetten tetszett hogy nem egyező, de mégis valamilyen kohéziót mutató lineupot hoztak össze erre a napra! A Papa Roach koncertjét rommáéltem, baromi jó volt a hangzás is (pedig, ugyanott álltam ahol 2017-ben Pendulum Live alatt is), hozzáteszem, itt már volt Earplug-om, SOKAT tett azért hogy élvezhető legyen a hangzás. Sokak idegesítettek hogy "hÁt ÍgY nEm hAlLAsZ mAjD sEmMIt", pedig de, és többet mint Te, aki ezt mondta. Cypress Hill is kiváló show-t adott, de lelkiekben a Slipknot koncertre készültünk, mert nem mondom egyáltalán rajongónak (sőt), de tudtam hogy elképesztő energiával zenélnek, és hogyha előre megyünk a közönségbe akkor irdatlan zúzás lesz majd ott.
(Slipknot. forrás: kisalfold.hu)
Így is volt, életem legjobb moshpit élményeiben vettem részt, annyira hogy azóta nem is kívánom a dolgot egyáltalán. Úgyhogy eddig ez a 2019-es Volt Fesztivál volt a legkedvencebb eddig így visszagondolva. Viszont, a Slipknotnál az earplug ellenére is olyan basszus volt, hogy kicsit sajnálom hogy nem voltam sokkal hátrébb, de, jónak jó volt.
2022-es Volt Fesztivál, de előtte Pendüljünk picit 2 év COVID-19 miatti kimaradást követően ismét volt Volt, egy sokkal gyengébb line-uppal, sokkal magasabb árazással, sokkal lebüdzsésítettebb kivitelezéssel. Sejtem, odatett a szervezőknek ez a két év kimaradás, valahol megkellett húzni a nadrágszíjat... Picit a Pendulum-os vonalra vissza kell térnem itt, mivel a 2022-es Pendulum Live koncert volt az ok, ami miatt rávettem magamat illetve pár ismerősömet hogy nézzünk le Sopronba ismételten. 2020-ban a "kedvenc" bandám kiadott egy 4 dalos EP-t, amivel beindult a hype gépezet, mivel 10 év után készültek új dalok, ezeket természetesen hozták a buliba is, de ahogy kijött az EP, történt valami. Egy törés. Amikor is jómagam, az egyik legnagyobb Pendulum fan hirtelen már kevésbé lett akkora Pendulum fan. Rob Swire-ről ugyanis tudni kell hogy amennyire visszafogottnak mutatja magát, olyan szintű alattomos lehúzó ötletei voltak (miközben egy igazi Ausztrál s*ggfejről beszélünk), amik komolyan megkérdzőjelezték hogy így... Ezért rajongjak? Hogy a Knife Party mellett a Pendulum egy mellékvállalkozás (BTW, tudtad hogy a Pendulum, és a Knife Party ugyanazokat a producereket takarja?), és amikor élőzenekaros koncert van, azt elég egy "újabb nap az irodában" jellegű koncerttel letudni? NFT-kkel lehúzni a fanokat? Igen. Nyomorult NFT. De nem is ötletes NFT, vagy fizikai, olyan NFT, amiket maga az oldal, ahol az NFT-ket lehetett megvenni, egy gimnáziumi, Informatika órán párszor résztvevő tanuló is tudta, hogy pár kattintással INGYEN letudta tölteni azokat az NFT-ket, amik amúgy... Egyszerűen nevetségesek voltak. Az Official Video-k amiket YouTube-on INGYEN megnézhetsz 4K-ban, azokat kaptad meg, meg a zenéket melléjük. N-e-v-e-t-s-é-g-e-s. Ez számomra nagy törés volt hogy supportáljam a bandát, és a fanbase-en is érezhető volt ez a kilengés. De, ettől függetlenül megszerettem volna nézni a Pendulum Live 2022-es Európai turnéjának első állomásaként a Volt Fesztiválos fellépésüket, earpluggal, lecsengett hype-oltságú zenekedvelőként.
Hol Volt, hol nem Volt Ugye írtam hogy nagyon meglett húzva a nadrágszíj a fesztiválon. Összébb ment az egész, rossz értelemben. Sokkal sokkal közelebb kerültek a színpadok egymáshoz képest, tökéletesen átlehetett hallani a másik színpad zaját éppen akkor amikor csendesebb megállás volt az adott előadónál, merem remélni hogy ezt fixálni fogják 2023-ra (ha lesz Volt 2023-ban...), mert ez eléggé hangulatromboló volt szerintem. Az árak szokásosan az egekbe emelkedtek, de őszíntén szólva, nem érdekelt. Nem akarok ebbe jobban belemenni, mert felesleges, ilyen ez a 2022, nem lehet mit kezdeni vele.
Most a fesztivál zárónapjára esett a választás, ezen a napon több érdekes fellépőt kiakartam szemelni, de valahogy rohadt gyengére sikerült szerintem hogy meglegyen a kohézió ami volt a korábbiaknál. Este hat környékén az angol Passenger lépett fel, aki egy egy fős fellépő volt, szép énektémákkal és egy szál gitárral a kezében játszó férfit takart, sokak részt vettek a koncerten, amíg feltérképeztem a fesztivált, addig elhallgathattam. Ott nem tűnt fel a basszus torzítás, mivel ahogy írtam, egy darab gitár meg dobpedál volt az úriembernél, kicsit Ed Sheeran jellegű volt a fellépése (legalábbis azt mondták az volt ilyen, soha életemben nem hallgattam ők tudatosan). És jöjjön valami, amit instant megbántunk mindannyian.
Passenger élőben.
Volt Itt Panaszkodás
VIP. Mit jelent ez a szó az egyszerű ember értelmezésében. Picit többet kaphat az ember a pénzéért, mit mondjuk az Akvárium klubnál, ahol felmehetsz a tetőtérre ahol van ülőhely is meg külön italpult pl. Meg ilyenek. A Volt fesztiválon a weboldal úgy hirdette magát, hogy külön VIP emelvény lesz. Define emelvény, én azt hittem lesz egy szó szerinti magaslati emelvény, ahol a plusz pénzemért jobban láthatom majd a zenekarokat. Ehhez képest mi volt az a VIP emelvény? Egy elkülönített VIP zóna a nagy színpadhoz közel, de semmiféle plusz dolgot nem kínáló magaslati kilátással, a nagy extra az volt hogy ott is volt külön ital meg kajapult és mosdó, de csak ennyi. Plusz pár szék. Ennyi. Gyakorlatilag ugyanannyi ember volt ott mint egy átlag helyen ahol voltak kajáldák is, itt is hosszú sorok voltak, szóval abszolút felesleges pénzkiadás volt, többet nem fogok venni VIP jegyet ami nincs normálisan meghatározva hogy mit is tud. Nem tudhattuk, és más se tudhatta, lehet régebben volt valódi emelvény, lehet nem. De nem érdekel.
Most komolyan, erre a képre, és az emelvény szóra nem azt hinné az ember hogy ott középre bevásárolja magát az ember? Hát nem Gyula! Az est egyik nagy fellépője volt Passenger után meg... Majka & Curtis volt. Életemben nem hallgattam őket, és súlyosan kerültem őket ahogy tudtam. Olyan szinten nem az én világom már maga az hogy így foglalkozni a létezésükkel hogy azt el nem bírom mondani. Viszont, ahogy néztem az emberek EZRESÉVEL tódultak oda. Végtelenül generikus közönség maradt ott a fesztivál utolsó napjára, tökéletes képet lefestve hogy mi lesz majd a Pendulum Live koncertjén. Mi fogtuk magunkat és leléptünk random az egyik kis színpadra ahol a 30Y nevű pécsi alternatív rock együttes adott koncertet. Konkrétan 0, azaz nulla ismeretségem volt hogy kik ők, mit játszanak, szóval ilyen is volt a koncertélmény. Tetszett, de nem lettem rajongójuk.
Dárembénz.
Ezután pedig némi chillelést követően felkészültünk az úgynevezett fénypontra, hogy milyen, úgynevezett záróshow-t fog adni a Pendulum Live. Earplug a fülbe, várjuk a csapatot. Show intro-ként az új EP kezdődala volt hallható, a Driver. Ez egy igazi Pendulum szám, erős szinti témával, pörgős tempóval, remek bassline-okkal. Milyen volt élőben hallani? A 2017-ben tapasztalt UNDORÍTÓ basszus mit ad isten, itt is jelen volt. Earplug-al is nagyon nehezen lehetett kivenni a dalokat, de láthatóan ez nem érdekelt senkit, mindenki verette rá. Kicsit elkeserítő mert amúgy ha normálisan lett volna hangosítva, akkor kifejezetten érdekes hogy hogyan szólnak ezek az elektronikus zenék egy 100%-ig élő felállású bandától, de sajnálatos módon ebből nagyon kevés jött vissza. Készítettem két darab telefonos felvételt is a Driver és a Nothing For Free című dalokról amelyek az új EP-ről származnak 4K60FPS minőségben, a hangot tökéletesen vette fel a mobilom, literálisan semmi nem hallatszódik az emberi fül számára veszélyesen túltolt basszusból.
Ez egy tök rossz referencia, mert azt hiszi az egyszeri laikus ember hogy jaj, milyen jól szól. Pedig nem. Nem szólt jól. Emellett fanként sok bakit is észrevettem, rosszul elénekelt dalszöveg (pont a felvett Nothing For Free-nél), elbénázott vagy nem működő plugin-ok amik a különböző sample-öket és bassline-okat kellett volna triggerelnie a megfelelő időben a technikának, szóval sok ilyen mixed bag dolog volt. A setlist pedig 1:1 ugyanaz volt mint amit a márciusi Ultra Music Festival-on hallhatott mindenki, ami hála istennek audio formájában meg is lett örökítve egész decens minőségben, szóval aki kíváncsi arra hogy szól a Pendulum Live proper módon 2022-ben, annak álljon itt az alábbi link.
Szóval igen, a show eléggé "hozzuk a kötelezőt" szintű volt. Sőt. Tök ugyanolyan volt mint 2017-ben. Csak, 4 és fél dal kivolt cserélve. Örömömre a The Prodigy - Voodoo People Pendulum Remix teljes egészében hallható volt, a Blood Sugar eredeti verziója is, volt Propane Nightmares, Witchcraft és a mindenki által már a könyökünkön kifolyó Watercolour, és ennyi, meg az Elemental EP mind a négy dala.
A Pendulum nem az a banda akik adnak ráadást, emiatt se jöttek vissza a visszatapsolást követően, 1 órára belett lőve a szettjük, és viszlát, Robibobbyék mentek is pihizni. Állítólag a koncert fellett véve pro-shot footag-el, szóval lesznek majd kipakolva videók róla. Kíváncsi leszek azokra még. Utána egy kis színpadra átnyergelve a Belgiumi szupersztár drum and bass előadó, Netsky adott egy decens szettet, jó kis levezetés volt, majd Shaymi zárta egy reggelig tartó veretéssel, szóval legalább kaptam júniusra egy erős drum and bass dózist is, ahol a Bladerunnaz neve ott figyel, ott baj nem lehet.
Netsky
Úgyhogy ja, elég vegyes érzelmeket generált bennem ez a fesztivál. Megérte természetesen mert a végén egész jókat lehetett bulizni, de érdemes fenntartásokkal kezelni az egészet. Remélhetőleg ha olyan nap lesz legközelebb amire lenéznék, addigra megint nagyobb lesz a távolság a stage-ek között, mert ez volt az egyik leggyengébb pont, a VIP mellett, ami legközelebb nem kerül megvételre általam legalábbis. Köszönöm ha elolvastad a cikket, a kritikus hangvétel és a pici ex-fanboykodás ellenére is.
"Végre itt van, megérkezett!"
::Főoldal::Cikkek::Közösség::Tagok::Stream naptár::Piactér::Játékterem::Wiki::
Kommentek:
BenyoBoy (BenyoBoy) | 2022-07-10 19:06:36
Én először még faterommal mentem le két napra még 2011-ben, úgy csináltunk, hogy kiválasztottuk melyik két nap lesznek a legérdekesebb bandák és együtt elkolbászoltunk mindenre, és már akkor olyan előadókat láttam élőben, mint a Monster Magnet, Moby, Primus, House of Pain, Sum 41, Dub FX és nagyon élveztük. 2013-ban az akkori munkahelyemet kockáztatva (!!!) ki is költöztem, egy profi, többcsillagos diákszálláson voltam Csabi barátommal és shuttle busszal menünk be minden nap, hogy aztán a kisátrazott haverokkal toljuk az estét. Egy komplett társaság jött ott össze és egyik legjobb fesztiválélményem a mai napig, és remek bandákat is láttam ott (Queens of the Stone Age, Knife Party, Bonobo, Hurts, Papa Roach, Billy Talent, Bullet for My Valentine). Rá egy évre szintén két nap erejéig tértem vissza (Bring Me the Horizon, Karnivool, Tricot, Afghan Whigs, Volbeat), de még az is tetszett. Utoljára 2017-ben voltam a VOLT Fesztiválon, akkor már csak egy napra mentem le (a nyitó napra, ahol a Linkin Park lépett fel). Aztán nagyon messze lett, elkezdek erodálódni azok a nevek akik miatt leutazok Sopronba meg vissza... kár, hogy ilyen kis gagyi lett az évek alatt. Ha sok jó magyar bandát akarsz látni, akkor meg ott a Kolorádó vagy Orfű. Nem tudom, valaha lemegyek-e még a VOLT-ra ilyen árak és verseny mellett.